Lauttasaaressa on kolme tietä, Tallbergin puistotie, Lauttasaarentie ja Särkiniementie, jotka ovat teitä niin nimeltään kuin olemukseltaan. Nämä tiet ovat ajalta, jolloin Lauttasaaren asukasmäärä oli pienempi ja alue maaseutumaisempi. Helsingin kasvaessa Lauttasaaresta on tullut osa kaupunkia – ihmisiä on enemmän ja kulkumuodot ovat monipuolisempia. Laru on houkutteleva asuinpaikka, jonka väestö myös uusiutuu – saarella on paljon lapsia, jotka kulkevat kouluun, puistoon ja rannalle näiden mainittujen vilkkaasti liikennöityjen teiden yli.

Sanana “tie” viittaa maaseudun tai lähiöiden väyliin, joissa liikenne painottuu autoiluun ja ympäristö on harvempaan rakennettua kuin kaupungissa. Kadut puolestaan ovat tiiviimmin asutussa ympäristössä sijaitsevia väyliä, jotka palvelevat kaikkia liikkumisen muotoja – niin jalankulkijoita, pyöräilijöitä kuin autoilijoita. Kaduilla kaiken ikäisten on turvallista liikkua vilkkaasta liikenteestä huolimatta. Olisikin korkea aika muuttaa nämä kolme Lauttasaaren tietä kaduiksi! Tervehtisimme ilolla Tallbergin puistokatua, Lauttasaarenkatua, ja Särkiniemenkatua.

Nimiä tärkeämpää on katujen rakenne. Nyt ne ovat leveitä ja maantiemäisia, minkä vuoksi niillä usein myös ajetaan melko lujaa autolla. Leveät ajoradat houkuttelevat tutkitusti ajamaan ylinopeutta ja kasvattavat onnettomuusriskiä. Kovat nopeudet lisäävät myös liikenteen melua ja laskevat ympäristön ja asuntojen viihtyisyyttä. Kapeammilla kaduilla autoilijat vaistomaisesti laskevat ajonopeutta, oli rajoitus mikä hyvänsä. Katupuun rungon vierestä ei ajeta vahingossa kuuttakymppiä.

Tallbergin puistotiellä on on useita saman suuntaisia kaistoja, vaikkei autoliikenteen määrä ole kovin suuri. Myös pysäköintiä on monessa rinnakkaisessa rivissä. Tallbergin puistotie halkaisee Pajalahden puiston, ja liikenteen melu haittaa puistossa viihtymistä. Liikenteen melu ja pöly leviävät myös Tallbergin puistotien viereisen päiväkodin alueelle.

Kävelijän vakavan loukkaantumisen tai kuoleman riski riippuu hyvin voimakkaasti häneen törmäävän auton nopeudesta. Osin siitä syystä esimerkiksi Naantalin kaupungin alueella on voimassa 30 km/h nopeusrajoitus kaikilla keskustan kaduilla. Jos Lauttasaari olisi kunta, se olisi selkeästi Naantalia suurempi, ja saarella liikkuu niin paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, että nopeuksien laskeminen samalle tasolle olisi täysin perusteltua. Erityisen perusteltua se olisi paikoissa joissa on kadun varressa koulu, kuten Lauttasaarentiellä, Tallbergin puistotiellä ja Isokaarella onkin. Isokaarella nopeutta alennettiin muutama vuosi sitten ja koulun läheiselle osalle tehtiin hidasteet, joka ei ole vähentänyt ajamisen sujuvuutta mutta on parantanut kadun turvallisuutta ja laskenut autojen nopeuksia. Tosin edelleen Isokaarella on osuuksia, jotka houkuttelevat ajamaan liian kovaa suhteessa kadunvarsipysäköintiin ja jalankulkijoiden määrään.

Kaupungeissa kaduilla autojen, pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden rinnakkaiselon pitää olla sujuvaa ja turvallista. Kaduilla eivät ole vain läpikulkua varten, vaan myös reittejä virkistykseen, koiran ulkoilutukseen ja vaikka terassikahvilla istuskeluun. Autojen ajonopeuksien pieneneminen parantaisi merkittävästi asukkaiden turvallisuutta, erityisesti perheiden ja lasten, jotka kulkevat kouluun tai leikkipaikoille. Hieman alemmat nopeudet vähentäisivät onnettomuusriskiä ja loisivat ympäristöä, jossa jalankulkijat ja pyöräilijät voisivat liikkua vapaammin. Selkeästi erotetut pyörä ja jalankulkuväylät lisäisivät myös turvallisuutta. Liikenteen melun määrä riippuu voimakkaasti ajonopeudesta. Nopeuksien laskiessa melu vähenisi, mikä puolestaan lisäisi alueen viihtyisyyttä ja rauhallisuutta. Leveämmät jalkakäytävät, istutukset ja penkit voisivat muuttaa alueen viihtyisämmäksi ja sosiaalisemmaksi. Kaduilla liikkuvien jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden määrä kasvaisi, mikä edistäisi elävää kaupunkikulttuuria ja yhteisöllisyyttä.

Otetaan Lauttasaaressa paikkamme osana laajennettua kantakaupunkia, ja tehdään saaren teistä katuja!

Alla toimenpiteitä, joilla nämä kolme tietä voidaan muuttaa kaupunkimaisemmiksi, samalla parantaen niiden varressa olevien puistojen viihtyisyyttä:

1. Kaventaminen ja ajonopeuden rajoittaminen

2. Leveämmät jalkakäytävät ja erotetut pyörätiet

3. Viheralueiden integrointi

Tallbergin puistotien itäpään voisi katkaista läpiajolta, ja alueelle tuoda esimerkiksi leikkivälineitä, kuntoilulaitteita, niittykasveja, koira-aitauksen ja kahvilan. Pyöräreitti voisi kulkea alueen läpi.
Pajalahden puiston puolikkaiden yhdistäminen parantaisi alueen viihtyisyyttä merkittävästi ja tarjoaisi paljon mahdollisuuksia. Tässä yksi visio siitä, millainen Pajalahden puisto voisi olla. (Kuva: Saana Rossi)

4. Liikenteen rauhoittaminen ja hidasteet

5. Kaupungin infrastruktuurin parantaminen

6. Kalusteet ja julkisen tilan elementit

Lauttasaaren yleisilme ja luonne ovat kaupungin kasvun myöstä muuttuneet paljon viime vuosikymmeninä. Tätä kehitystä eivät kaikki toivota tervetulleeksi. On kuitenkin positiivinen ongelma, että kaupunki kasvaa ja menestyy. Myös Lauttasaari on kehittynyt monella tavalla parempaan suuntaan ja saaren palvelut ovat parantuneet ja monipuolistuneet. On tärkeää, että saaren kehittyminen aiempaa kaupunkimaiseksi tapahtuu asukkaiden arkea parantaen ja saaren viihtyisyyden säilyttäen.

Saaren yritys- ja asukasmäärän kasvaessa autoliikenne ei saa vähentää liikkumisen turvallisuutta tai lisätä meluhaittaa asukkaille. Muuttamalla saaren tiet kaduiksi voimme tehdä melko pienillä toimenpiteillä parempaa asumisympäristöä saaren asukkaille. Kadut, jotka palvelevat monia eri liikkumismuotoja ja tukevat yhteisöllistä elämää, tekevät Lauttasaaresta entistä turvallisemman ja viihtyisämmän paikan asua – eli parantavat saarella asuvien elämänlaatua. Minuutin pidennys automatkaan ei vaikeuta autoilua, jos se samalla vähentää pysähdyksiä ja stressiä auton ratissa.

Me allekirjoittaneet olemme jättäneet aloitteen kaupunginvaltuustossa Lauttasaaren Särkiniementien ja Tallbergin puistotien muuttamisesta kaduiksi. Pääset lukemaan sen täällä: Valtuustoaloite 25.09.2024 Tuominen Aino Lauttasaaren Särkiniementien ja Tallbergin puistotien muuttaminen kaduiksi

Aino Tuominen ja Saana Rossi, Vihreiden varavaltuutetut Lauttasaaressa

Saana Rossi

Saana Rossi

Olen Saana, vihreä varavaltuutettu, arkkitehti ja tutkija Lauttasaaresta.

Tutustu Saanaan